23948sdkhjf

Skalv bakom dödsolycka

Ett oförutsett skalv ligger bakom det ras som dödade den 21-årige lastbilschauffören Emil Nilsson i LKABs Kirunagruva i början av februari i år. Det visar gruvbolagets interna utredning av olyckan.

Det var ett självkritiskt LKAB som i går presenterade sin utredning avdödsolyckan. Utredningen konstaterar visserligen att LKAB inte kundeförutse att skalvet skulle orsaka ett ras, men väcker samtidigt fråganom varför gruvbolaget misslyckades med detta.- Olyckan är en oerhörd tragedi för Emil Nilssons anhöriga ocharbetskamrater och ett stort misslyckande för LKABs omfattandesäkerhetsarbete, säger gruvchefen Monica Quinteiro i ettpressmeddelande.Utredningen konstaterar att skalvet inträffade i ett bergsområde somhaft låg seismisk aktivitet och att rasområdet varit extra förstärktmen ändå inte klarat av den extra belastningen.Samtidigt kommer det i utredningen fram att det några månader tidigareinträffat ett liknande skalv i samma område som olyckan inträffade i.Det saknas dock längre historik av seismisk aktivitet i Kirunagruvanvilket begränsat LKABs möjligheter att koppla samman händelserna.Både företagsledningen och gruvans fackförening har ställt sig bakomutredningen. Ett åtgärdsprogram för att komma tillrätta medbristerna har inletts. Programmet innefattar en utbyggnad av detseismiska nätet av mätutrustningar, rekryteringar för att stärkaföretagets bergmekaniska kompetens, samt ett utökat arbete medbergsförstärkning.Text Jesper Stärn

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078