23948sdkhjf

Skogsindustrin behöver fler idéer

Massa- och pappersindustrin behöver bli bättre på att ta till vara nya idéer, sa Per Lindberg, vd för Billerud när han framträdde under en debatt under branschmässan SPCI 2008.

- Vi har inte kunnat leva upp till investerarnas förväntningar. Hade vi varit bättre på att hantera innovationer så hade vi legat bättre till, sa Per Lindberg under en paneldebatt under mässan som även var skogsindustriföreningen SPCIs hundraårsjubileum.Han menade att företag som Billerud är bra på att finslipa processer, och att bli bättre på att göra det företaget redan gör. Men att det inte löser de riktigt stora problemen eller hjälper företaget att anpassa sig till en förändrad omgivning. Det kräver nya produkter. Men att få fram sådana är svårare för skogsföretagen. Kultur och organisation står i vägen.- Man ska också vara medveten om att den enorma storleken på balansräkningen är en konserverande faktor i sig, sa Per Lindberg. Nu försöker Billerud organisera om sig, för att möjliggöra ett flöde av idéer. Det nystartade företaget Swetree har börjat i andra ändan. Ett fyrtiotal forskare överlåter sina idéer och patent åt företaget, som sedan ska göra affärer av dem. Sofia Hiort af Ornäs hos Swetree är projektledare för ett projekt som handlar om att knyta olika molekyler till cellulosafibrer, enligt en metod som är utvecklad vid KTH.- Man har bland annat satt fast vitmedel på cellulosafibrer. Det ger vitare papper utan klor och bättre ekonomi i processen, berättade Sofia Hiort av Ornäs under ett samtal vid Swetrees posterutställning.Även NRA, National Research Agenda, som ska få fram en strategisk agenda för forskning inom skogsindustrin i Sverige, satsar på ett ökat idéflöde och fler innovationer. Catharina Ottestam från NRA berättade om stöd för såväl forskning som försök att göra affärer av innovationer. Det behövs kapital, bra kontakt med kunder och mycket annat berättade hon.- Men utan kreativa miljöer blir det inga idéer, sa Catharina Ottestam.En åsikt som delades av flera personer under diskussionerna om innovationer var att skogsindustrins fokusering på produktionen gör det svårt för nya idéer att få utrymme.- Det finns ett stort utrymme för nya idéer men vi har stora problem med att få dem att uppstå. Vi är väldigt inriktade på produktion, konstaterade Billeruds Per Lindberg.Text Kerstin Lundell

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064