Processoptimering bra klimataffär
Processoptimering och andra sätt att hushålla med resurser inomindustrin har framtiden för sig tack vare klimatomställningen. Det harkonsultbolaget ÅF, före detta Ångpanneföreningen, kommit fram till. ÅFhar samlat in en stor mängd information och sedan analyserat svenskindustris starka och svaga sidor, och jämfört med vad som behövs infören framtid av klimatanpassning. Analysen ingår i en stor utredning på uppdrag av Teknikföretagen, medsyftet att svara på frågan om vilken betydelse svensk teknik har förutsläpp av växthusgaser. Som grund finns rapporter från FNs klimatpaneloch Vattenfall om vad som måste göras. Statistik om svensk industri ochhundratals intervjuer med representanter för svenskt näringsliv om vadsvensk industri är bra på pekar ut vilka svenska industrigrenar sombäst motsvarar behoven. - Vad gäller industriell processoptimering och resurshushållning är detgrönt ljus, där gör vi i Sverige redan det som behöver göras,konstaterar Anders Södergren, miljöchef hos ÅF och en av utredarna.För att få in mer vindkraft i energisystemet, krävs bättre möjligheteratt överföra el. Inom det området ligger Sverige ganska bra till, menhär finns hinder. Bland annat måste infrastrukturen i landet byggas utbättre.Vad gäller bioenergi så är kunnandet väldigt bra men det räcker inteför att skapa en framtidsbransch. Kommunerna som är kompetentabeställare och byggare av kraftvärmeverk hindras av regler som sägeratt de inte får exportera och sälja sitt kunnande.- Vi kan inte sälja vårt kunnande vad gäller bioenergibränsle förfjärrvärme, för det finns ingen aktör som kan hålla ihop alla delarnapå exportmarknaden, konstaterar Anders Södergren.Vad gäller sol-, vind- och vågkraft samt koldioxidlagring är Sverigemed och agerar, men inte särskilt starkt, påpekar Anders Södergren.Fordonskunnandet är däremot lika starkt som processkunnandet inomindustrin, vad gäller framtiden i en klimatanpassad värld. De svenskaföretagen Volvo och Scania är starka kort. Det bränsle som svenskalastbilar och andra bilar drivs på kommer att förbli flytande ochmotorerna kommer att vara förbränningsmotorer, delvis i alla fall. Rapporten handlar om vad som händer fram till 2030, och under den tidenkommer förbränningsmotorn att vara helt dominerande. Men bilarna kommerinte bara att drivas av en sorts bränsle, utan kommer att vara hybridersom kan köras på flera bränslen och på el.Den svenska styrkan grundas rent generellt på att vi här i landetutvecklat ett systemtänkande och vant oss vid att ta hänsyn till flerfaktorer än ekonomisk vinst.- Vårt system har format oss att ta hänsyn till vissa saker som miljö.Vi har länge haft miljölagar till exempel, säger Anders Södergren.Vad gäller möjligheten att få fram ny teknik finns det anledning attvara optimistisk rent generellt, enligt Anders Södergren. Men teknikkan inte ensamt klara klimatanpassningen.- Det viktiga är att ändra beteendet. Risken är att man fastnar iutveckling som ger effektivare processer. Vad gäller bilar, så har vieffektivare motorer, men vi hämtar inte hem potentialen i minskadeutsläpp utan har motorstarkare bilar istället, konstaterar AndersSödergren.Text Kerstin Lundell