Processutveckling kräver samarbete
- Till exempel är tekniskt marknadsstöd oerhört viktigt för forskarna, sa Olle Wijk från Sandvik när han berättade om företagets produkt- och processutveckling under ett möte på Ingenjörsvetenskapsakademien, Iva.Mötet handlade om innovationer i basindustrin. Mötets inledningstalare, Per Storm från Iva, konstaterade att de flesta modeller för hur innovationsarbete ska bedrivas hämtas från verkstadsindustrin, och att de inte går att använda i processindustrin utan vidare. Därför behövs nya tankebanor. Bland annat så måste de flesta som vill utveckla nya produkter inom processindustrin ta hänsyn till den väldigt dyra produktionsapparaten.- Process och produktutveckling måste bedrivas parallellt, sa Per Storm.Sandvik är ett av de processföretag som varit framgångsrika i innovationsprocessen. Företaget levererar 900 olika legeringar till så skilda tillämpningar som boetter till Rolexur och material till flygplan från Boeing. Olle Wijk berättade om en avkastning på satsat kapital på 14,5 procent för Sandvik.Han berättade också om delar av företagets strategi för att nå framgång. En pusselbit är att företaget ändrat fokus från att vara en leverantör av stål, till att bli en leverantör av lösningar. Numera kan till och med IT-system ingå i de lösningar som företaget levererar.För att få fram nya lösningar som kan generera intäkt, så är samarbete inom företaget avgörande. Nya idéer uppmuntras från alla anställda. Idéer som inte blir produkter sparas i en idébank. Idébanken kan till exempel komma till nytta när markandsavdelningen diskuterar idéer för nya lösningar med sina kunder, berättade Olle Wijk.Han lyfte fram samarbetet mellan forskare och marknadsavdelning som det mest centrala för innovationsprocessen. Men forskarna måste också samarbeta med produktionsansvariga. Det är här de största utmaningarna finns.- Processutveckling är det dyra och besvärliga, konstaterade Olle Wijk.Hans berättelse stöds av forskaren Thomas Lager, tidigare professor i industriell organisation vid Luleå tekniska universitet men numera verksam på handelshögskolan i Grenoble. Där finns en speciell utbildning för ledarskap inom teknikutveckling, vilket Thomas Lager tyckte att fler handelshögskolor borde ha.Vid högskolan i Grenoble har han haft möjlighet att skicka ut en enkät, där ansvariga vid olika företag berättade hur mycket de satsar på forskning och utveckling, och i så fall på vad.- 50 procent av satsningen på forskning och utveckling går till processutveckling, berättade Thomas Lager.Men han konstaterade också att spridningen inom branschen är enorm. Storleken på satsningen varierar också stort. Några av företagen i enkätundersökningen satsade mindre än en procent på omsättningen på forskning och utveckling, medan det var betydligt mer för andra. Han konstaterade också att det inte räcker med att tilldela resurser till utveckling.- Det är inte självklart att det finns ett samband mellan den mängd pengar som satsas på innovation och affärsmässig framgång. Man måste sätta in pengar på rätt ställe, sa Thomas Lager.Han anser att företag bör kunna lära av varandra, även över branschgränser.- Det är lättare att lära av varandra inom innovationsområdet än inom produktion, konstaterade han.Text Kerstin Lundell