Datorn mäter kunskap om underhåll
Lennart Viksten hos Eka Chemicals har just klarat ett datortest förunderhållspersonal, och har numera fått sin kompetens somunderhållsingenjör validerad efter många timmars förberedande studier. – Det känns skönt. Jag har lagt ner mycket energi på det här, berättar han.Datortestet är utvecklat av underhållsföreningen Utek, och motsvarandeföreningar i resten av Europa. Det är först och främst tänkt attanvändas som i Lennart Vikstens fall, att certifiera redan yrkesverksampersonal. Tidigare pappersbaserade tester inför certifiering blev fördyra. Nu kan datorn direkt rätta felaktiga svar, och arrangören avtestet slipper. Lennart Viksten tycker dessutom att det nya sättet att testa är bättre.Han har gjort papperstestet också, och misslyckats eftersom han blevhelt blockerad när han skulle pränta ner sina kunskaper på papper:– Men frågorna vid datorprovet var svårare. Det var fler frågor också.Det var många frågor om det jag inte läst om heller, konstaterar han.Jan Frånlund på branschföreningen inom underhåll Utek är en av dem somvarit med och utvecklat datortestet. Han berättar att det också kananvändas för vidareutbildning.– Vi tror att åttio procent av användningen handlar om utveckling avpersonalens kompetens hos företagen, konstaterar Jan Frånlund.Metoden har också använts för att undersöka kompetens och fallenhet hosutländska personer som är på väg in på den svenska arbetsmarknaden.Testet har genomförts på 20 personer i Malmö, Göteborg och Stockholmmed bra resultat. Många av dem visade sig lämpade för att arbeta medunderhåll, och många av dem tyckte att utvärderingen var bra.– De sa att äntligen är det någon som intresserar sig seriöst för vad vi kan göra, berättar Jan Frånlund.Datorn testar både praktiskt och teoretisk kompetens. Testpersonernaska klara av felsökning, antingen inom mekanik om det är där de har sinkompetens, eller inom elektronik. De ska också kunna svara på en mängdfrågor. – Det räcker inte att ha yrkeskunskap. De som testas ska också förstå vad underhåll går ut på, säger Jan Frånlund.Bakgrunden är bristen på underhållspersonal. Företagen behöver hittametoder att utveckla de redan anställda inom underhållsområdet, och föratt öppna nya snabba vägar in i underhållsbranschen.Text Kerstin Lundell