Etanoltillverkare vill bygga mackar
Dieseldrivna lastbilar kan anpassas så att de går att köra på etanol,men behöver då en annan blandning än i det etanolbränsle som utvecklatsför personbilar och säljs på bensinstationerna. Redan i dag körskommunala bussbolag och sophämtningslastbilar på etanolbladningar, menför att kunna sälja etanol till lastbilstrafiken i större skala villSekab bygga upp ett nätverk av mackar med så kallad lastbilsetanol.- Vi började titta på det för ett halvår sen och vi räknar med att viska kunna sätta upp ett skelett av tankställen på sju, åtta orter ilandet. Det skulle täcka kanske 60-70 procent av den tunga trafiken sometapp ett, och det skulle kunna vara klart till låt oss säga 2010,säger Per Carstedt, vd för Sekab, till Sveriges Radio.Enligt Sekab skulle satsningen kosta omkring en miljon kronor pertankställe, men de har ännu inte tagit ställning till vilka orter somskulle bli aktuella. Lastbilstillverkaren Scania som tillverkaretanoldrivna bussar har ställt sig positiv till beskedet och ser ingahinder för att deras lastbilar inte ska kunna drivas av etanol iframtiden.