Flytande aluminium fraktas i termos
Idén har tidigare genomförts i andra länder i Europa, men StenaAluminium i Älmhult är först i Norden med att transportera flytandealuminium i metallbehållare. Hittills har Stena ett tiotal termosar somkan transportera åtta ton vardera. Varje lastbilstransport klarar i sintur av tre termosar i taget. - Det här är ett koncept vi utvecklat under en period, men det varförst i oktober förra året som vi hade termosarna på plats och kundevisa upp dem. Vi använder i dag termosarna internt, men vi har en kundsom vi ska börja leverera till i dagarna, säger Staffan Persson, vd förStena Aluminium.Leverans i termosar ska gradvis börja komplettera Stenas gjutning ochleveranser av tackor. Den största fördelen är att kunden slipper attsmälta aluminiumtackorna själv och kan ta bort ett energikrävandemoment i sin produktion. Termosarna har ett yttre stålhölje, utanför ett lager av isolering ochinnerst ett eldfast murat tegel som klarar av stå emot det över 800grader varma aluminiumet. När det flytande aluminiumet hällts över itermosen har Stena cirka tio timmar på sig att leverera lasten innanmetallen stelnar.- Stelnar det så har vi en klump på åtta ton att göra med. Den går atthugga upp och smälta ner igen, men det blir ett väldigt jobb. Så detska vi undvika, säger Staffan Persson.Termosarna ger en effektivitets- och miljövinst, eftersom aluminiumetenbart behöver smältas en gång. Stena Aluminium räknar med attlastbilstransporter med flytande aluminium minskar koldioxidutsläppenmed motsvarande två ton. Kostnaden för inköp och hantering av termosarna, bland annat måstetermosarna köras tillbaka till Älmhult tomma, gör dock att det faktisktblir dyrare att transportera smält aluminium jämfört med tackor. Mentekniken gör ändå så mycket nytta för Stenas kunder att företaget fåren ordentlig konkurrensfördel gentemot andra som enbart levererartackor. Som en bieffekt gör också användningen av termosarna att Stenaslagerbehov minskar i hela leveranskedjan. Aluminiumet kan visserligenhållas flytande med hjälp av en värmare, men enligt Staffan Persson skaden flytande metallen betraktas som färskvara som inte ska lagerhållas.- Våra kunder kan inte längre beställa några ton aluminiumtackor ochlåta dem ligga kvar några veckor på vårt lager. Här måste de användavår produkt direkt, så när de har beställt aluminiumet - då behöver dedet, säger Staffan Persson. Fakta Stena Aluminium Företaget tillverkar aluminium av återvunnen råvara i småländskaÄlmhult och danska Kolding. Utvecklingen av termosarna är en del av enstörre satsning på ny smältteknik för att minska användningen avfossila bränslen.Text Jesper Stärn