Dödsolycka i Kirunagruva
Olyckan inträffade på lördagskvällen på 700 meters djup där den21-årige mannen körde sten mellan olika nivåer i gruvan. Ett kraftigtskalv utlöste stenras på flera olika platser i gruvan, men 21-årigenvar den ende som skadades. En kollega som kom till platsen straxefteråt larmade om raset och en räddningsstryka skickades ner för attgräva fram lastbilen ur rasmassorna. Efter åtta timmars grävande nåddede vid fyratiden på söndagsmorgonen fram till lastbilshytten och kundekonstatera att mannen var död.Olyckan väcker åter diskussionen om säkerhetskulturen i LKABs gruvor.Facket har riktat hård kritik mot den höga produktionstakten som ledertill fler ras. De påpekar också att den lastbil mannen körde inte hadeförstärkt tak, vilket hade kunnat stå emot rasmassorna bättre.En liknande dödsolycka inträffade i Kirunagruvan 2006, då en 27-årigman omkom efter ett ras. Då hade det gått mer än tio år sen den senastedödsolyckan. En anledning till ökad rasrisk är att den ökadeproduktionen tvingar ner LKAB på större djup, vilket ger brytning underhögre bergstryck. Effekterna av brytning på stora djup har varit kändasedan tidigare i bland annat Sydafrika, Kanada och Australien. Men iSverige är det fortfarande en ganska ny företeelse att bryta malm vidhögt bergstryck. - Vi har haft brytning på relativt ringa djup tidigare. Nu börjar vikomma ner djupare också. Det finns många andra gruvor runt om i världensom har betydligt högre bergstryck än oss, och är vana vid att arbetamed det. Där har man mätt och följt upp seismisk aktivitet i gruvornaunder mycket lång tid. Det har inte vi gjort tidigare, men börjat mednu, sa LKABs gruvchef Monica Quinteiro när Process Nordic i nr 5/06skrev om skalv i Malmberget.Olycksplatsen har nu spärrats av och händelsen kommer att undersökas av arbetsmiljöverket, polisen och LKAB.Läs även:Nytt hål i MalmbergetBrottsmisstanke vid gruvolyckaNya skakningar i malmbergetTV-program kritiserar LKAB