Så slår EUs klimatplan mot industrin
Positivt för industrin är att EU-kommissionen lovat att produktion somär konkurrensutsatt från länder utanför EU även i fortsättning ska fågratis utsläppsrätter. Löftet är dock vagt formulerat, eftersomEU-kommissionen fortfarande hoppas kunna få till ett globalt avtal förutsläpp när klimatavtalet från Bali följs upp 2009. Ett globalt avtalskulle ge lika villkor för industrin i hela världen och ta bort behovetav gratis utsläppsrätter inom EU.Gratis utsläppsrätter gör heller inte industrin immun motkonsekvenserna av klimatpaketet. Enligt EU-kommissionen innebärförslaget att elpriserna kommer att stiga med 15 procent till 2020.Även transporter kommer att bli dyrare när de sektorer som inte ingår isystemet med utsläppsrätter ska skära ner sina utsläpp.I Sverige ska övriga sektorer minska utsläppen med 17 procent. Den såkallade klimatberedningen har därför redan börjat flagga för högrekoldioxidskatter på bensin och diesel, samt kilometerskatt förlastbilstransporter.- Även den tunga industrin måste hjälpa till med klimatproblemet, saHans Bergman, klimatexpert på EU-kommissionen, när förslagetpresenterades i går.De många biobränsleprojekten runt om i Sverige fick ett positivt beskedi och med att förslaget kräver att tio procent av transporterna 2020ska drivas av biobränslen. När även andelen förnybar energi ska höjastill 20 procent innebär det att skogsägare kan räkna med en fortsattgod efterfrågan på träråvara från både biobränsletillverkare ochkraftvärmeverk.För papper- och massaindustrin ser det värre ut. Konkurrensen omskogsråvaran kommer att öka ytterligare samtidigt som de högretransportkostnaderna kommer att slå hårt mot virkestransporterna. Dåspelar det ingen roll att många bruk inte släpper ut någon koldioxidoch är självförsörjande på el. Enligt Hans Bergman väntar nu ett drygt års förberedelser innan ettbeslut kan fattas i EU-parlamentet. Målet är att EU ska ha en färdigklimatplan till 2009 då Bali-mötet ska följas upp, och ett globaltklimatavtal tas fram.