Kullager sätter snurr på oljeborr
Med ett nytt kullager ska tiden mellan stillestånden vid oljeborrningkunna öka med 30 procent. Det är en stor förbättring i en industri därdet kan kosta upp emot tre miljoner kronor om dagen när en oljeborrinte fungerar. Den genomsnittliga tiden mellan fel kan vara så kort som15 timmar och slitna kullager är en vanlig orsak till stillestånd.– SKF har mobiliserat hela sin forskningsapparat för att få fram ettnytt kullager för olje- och gasindustrin, berättar Tor Morten Olsen hosSKF i Norge. Det nya kullagret används för borrar som drivs av slam. En oljeborr skaofta ta sig igenom tjocka slamlager, i havsbotten till exempel. Istället för att se slammet som ett problem, så utnyttjas det för attdriva utrustningen. Slammet pumpas in i drivutrustningen vid högttryck, och driver borren i en komplicerad manöver som utnyttjar flerakraftiga kullager.Kullagren slits snabbt ner i den leriga omgivningen, som dessutom oftast är förorenad av besvärliga frätande kemikalier. – I bästa fall så ger det nya kullagret femtio procent bättre tillgänglighet, säger Tor Morten Olsen.För att få fram bättre kullager har SKF analyserat orsakerna tillhaverier, och sedan satt upp testutrustning som efterliknarförhållanden vid oljeborrning. Kullagren i en oljeborr installeras iserie. När man plockat ut kullagren från havererade oljeborrar har mansett att de slits successivt, ett efter ett. Den kunskapen har SKFutnyttjat för att ändra konstruktionen. Dessutom är de nya kullagrengjorda i härdat stål. Nu har kullagren testats färdigt i en pilotanläggning och är färdiga för kommersiell drift. – Vi för samtal med flera oljebolag. Summa summarum så är intresset stort, säger Tor Morten Text Kerstin Lundell