Sjöfartens bränslen under lupp
I projektet ska man bland annat mäta hur avgasmängderna i olika fordonförändras i förhållande till varierande halter av biodrivmedel. Medhjälp av olika fältprov vill man bland annat bestämmaanvändaregenskaperna och miljöfördelarna med höga halter av Neste Oilsnya Nexbtl-diesel.EU-projektet startar vid årsskiftet och beräknas pågå till utgången av2010. Projektet omfattar cirka 100 av Posten Logistiks fordon, några avWaxholmsbolagets skärgårdsbåtar och ett antal bussar i Finland.Det är nu första gången båtar är med i tester av förnyelsebaradrivmedel. Färska siffror visar att sjöfartens utsläpp av koldioxid ärbetydligt större än flygets och står för uppemot tre procent avvärldens samlade utsläpp av växthusgaser.Enligt den brittiska tidningen The Times visar beräkningar attsjöfarten släpper ut 1,2 miljarder ton koldioxid i atmosfären, hela 50procent mer än man tidigare trott.Båtmotortillverkaren Volvo Penta är därför ett av de deltagandeföretagen i EU-projektet. Där vill man ta reda på vilka biobränslen somlämpar sig för sjöfarten.– Vi vill undersöka vilka alternativa drivmedel som finns för de typerav båtmotorer vi tillverkar. Av säkerhetsskäl vill vi inte användagasformiga drivmedel i båtar, säger Rolf Westlund, utvecklingschef påVolvo Penta.De enda flytande förnyelsebara biobränslen för dieselmotorer som finnsi större mängd är rapsmetylester och andra generationens biodieselNexbtl som Neste Oil tillverkar i Finland av växt- och djurfetter.Nestes diesel är i dag till största delen gjord av palmolja och i helavärlden produceras mellan 35 och 40 miljoner ton palmolja per år, menbara cirka tre procent går till drivmedel. Långt över 90 procent gårtill livsmedelsindustrin som gör margariner och andra fettblandningarav den.Användningen av palmolja är mycket omdiskuterad. Miljörörelsen är emotanvändning av palmolja som förstör regnskogar. Ett minimikrav är attden ska vara certifierad.– Frågan är om det går att framställa stora mängder palmolja på ettsätt som inte förstör regnskogar. Det är något som diskuteras just nuruntom i världen, säger Rolf Westlund.De tjocka oljorna eller bunkeroljorna som driver oceangående fartyg kaninte blandas med RME eller andra förnyelsebara bränslen. Om inget görsfortsätter den tunga sjöfarten att svara för nästan alla utsläpp avsvaveldioxid och koldioxid ute till havs.Fritidsbåtar bör inte köras med RME eller andra första generationensbiobränslen, eftersom bränsleblandningen är instabil. När biobränslenhar använts måste bränslesystemet tömmas om båten inte körs under tvåmånader.– Vi ska nu testa dieselbränslet i detalj, registrera avgasutsläpp ochanalysera avgaserna för att se vad de innehåller. Efter det ska vianvända bränslet under en treårsperiod i skärgårdsbåtar, bussar ochlastbilar och se vad som händer med motorerna, säger Rolf Westlund.Text Rainer Saxén