Sverige ska bli fossilfri nation
– Sverige ska självklart gå före, sa miljöminister Andreas Carlgreninför 1200 åhörare under Naturvårdsverkets klimatseminarium idag medanledning av internationella klimatpanelens, IPCCs, senaste rapport.Världen behöver en förebild som kan visa att minskande utsläpp avkoldioxid går att förena med tillväxt. Sverige har redan visat det ochska fortsätta att visa det, menade Andreas Carlgren.– Vi behöver vara bäst. Det ger strategiska fördelar. Då kan vi exportera produkter och hela system, sa Andreas Carlgren.För att klara det behövs en nationell uppslutning där även näringslivetdeltar. Omställningen behöver inte bli dyr. Erasmia Kitou,klimathandläggare hos EU-kommissionen, visade att det kostar mindre änen procent av världens totala BNP att minska koldioxidutsläppen till ennivå som inte leder till klimatkatastrof.– Om man tittar på vinsten så är det värt investeringen, konstaterade Erasmia Kitou.Men det finns förlorare som bromsar, konstaterade Christian Azar, miljöprofessor från Chalmers. – Lyssna inte på industrier, som stålindustrin, som kanske måste flyttaifall vi vidtar åtgärder mot utsläppen i Sverige, sa Christian Azar.Han jämförde med avskaffandet av slaveriet som var 1700-talets tillsynes omöjliga utmaning. Men en massiv opinion i England kombinerat medslavuppror gjorde att det ändå gick, trots slavindustrins motstånd. Dåsom nu var argumenten att om ett land avskaffar slaveriet, så tas detbara över av ett annat.Men när väl slaveriet var avskaffat i Storbritanninen, så sattesengelska flottan in i striden mot slavhandeln som bedrevs av andraländer. Till slut var kampen vunnen. Det gäller att börja vända påskutan alltså, då kommer aktörerna att börja agera annorlunda. En av deaktörer som kan tänkas svänga i fossilfrågan är fordonstillverkarenVolvo. – Som alla vet är vi en del av problemet. Men vi kan bli en del avlösningen också, sa Jan-Eric Sundgren, ansvarig för miljö- ochsamhällsfrågor hos Volvo som har utvecklat motorer för alternativabränslen. Från företagets perspektiv bromsas utvecklingen av bristen påalternativa bränslen. Ett av de bästa bränslena är dimetyleter som detdock inte finns så stora mängder av.– Vi fick skrapa ihop allt som fanns för att kunna köra ett fordon runt Sjöhistoriska museet, sa Jan-Eric Sundgren.Han var den föredragshållare som fick mest skratt och entusiastiskaapplåder när han försvarade företagets agerande med mycket humor ochsjälvironi under en kritisk utfrågning av Mattias Goldmann från GrönaBilister. Men nästan alla i publiken röstade ändå nej på frågan omVolvos planerade insatser, med en minskning på 25 procent av utsläppentill 2025, var tillräcklig. Text Kerstin Lundell