Arton års drift utan oplanerade stopp
När JJ Gruppen fick kontrakt på en specialtravers till Arla i Falkenberg 1994, var det ett projekt som få leverantörer i branschen vågade offerera, dels på grund av den hårda driften men även den mycket krävande miljön.
Det var dåvarande underhållschefen Helge Berntsson som gav oss på ABUS förtroendet, minns VD Jan Johansson hos JJ Gruppen.
När den nu demonteras för att bereda plats åt Europas största anläggning för Kesoproduktion, har den lyft hushållsost i mer än 32 000 drifttimmar utan oförutsedda driftstopp. Något som hade varit omöjligt utan ett heltäckande serviceavtal och periodiserat utbyte av uttjänta delar.
Traversen, som levererades 1995, var en ABUS specialtravers med ett hårddiftsmaskineri från Stahl. Lokalens beskaffenhet krävde ett skräddarsytt specialbygge för att uppfylla kundens krav på arbetsområde. Faktiskt fanns varken höjd eller längd i lokalen vilket innebar att det till och med fick göras hål i ena väggen för att få kroken till att nå hämtaläget.
Traversen hade till uppgift att lyfta/sänka ställ med hushålls- och blockost till olika vatten- och saltbassänger. Ostställen och bassängerna var bägge höga och det var cm marginal för att klara behövligt lyftområde. Arla önskade också väga ostställen vilket innebar att vi även levererade en mycket lågbyggd våg, monterad i krokblocket.
– Det har funkat jättebra med JJ Gruppen, säger Pelle Libäck, allt-i-allo och underhållsansvarig på Arla Foods i Falkenberg, och fortsätter:
– JJ gruppen visste hur viktig traversen var för oss. Ett driftstopp på två timmar skulle ha inneburit att 3–4 ystningar gick om intet, vilket skulle ha kostat sexsiffriga belopp i förstörd produktion.
Dygnet runt-drift
Med så stora värden på spel, har ständig översyn och kontinuerligt underhåll varit av största vikt. Var tredje månad gjordes planerade produktionsstopp för underhåll.
– När elektroniken eller traversen krånglade, gjorde JJ Gruppen snabba utryckningar som räddade oss från större driftstörningar.
– Traversen har varit i drift dygnet runt sedan starten 1995 till i slutet av december 2013 och fungerade, när allt kommer omkring, överraskande bra, avslutar Pelle Libäck.
Välfungerande serviceavtal
JJ Gruppen designade en mycket robust travers med minimala mått som skulle klara dygnet-runt-drift. Balkarna specialtillverkades av samarbetspartnern NSS Stålkonstruktion AB i Hunnebostrand och resterande krandelar såsom ändvagnar och telfertralla var från ABUS
med ett lyftmaskineri från Stahl avsett för hårddrift. Traversen kördes av en operatör i halvautomatisk drift med radiostyrning från Åkerstöms. Men kvalitén till trots, hade det inte fungerat utan ett heltäckande serviceavtal.
– Delar har bytts efter den teoretiska livslängden, eftersom produktionen helt enkelt inte fått stanna, minns Rolf Rosén, servicechef på JJ Gruppen och fortsätter:
– Kabelkedjorna med sina kablar längs lokalen och tvärs traversen byttes exempelvis vartannat år för att undvika driftstopp på grund av kabelbrott. Lyftmaskineriet har under drifttiden renoverats två gånger och bytts ut en gång, då det nådde sin teoretiska livslängd. Det fanns även ett extra lyftmaskineri plus andra väsentliga reservdelar hos kunden.
– Linor smörjdes och byttes periodiskt. Traversen servades av vår personal fyra gånger per år utöver Arlas egna insatser för underhåll. Den var utrustad med dammsugare och städades av JJ Gruppens personal två gånger per år på grund av kraven på renlighet.
– Med facit i hand, är vi mycket stolta över att ha klarat av att leverera vad vi lovade och att traversen klarat den tuffa driften under alla år, utan några längre driftstopp, avslutar JJ Gruppens servicechef Rolf Rosén.