23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Eldrivna lastbilar följer elbilarna

Elbilen ökar i popularitet i Sverige. Under 2021 ökade antalet sökningar på elbilar och dess fördelar jämfört med föregående år. I början av 2022 var hälften av alla nyregistrerade bilar hybrider och var fjärde bil var en elbil. Nu väntas ett liknande uppsving för lastbilarna. Tung trafik står för en femtedel av alla utsläpp i Sverige och eldrivna lastbilar kan vara en lösning.

Från elbilar till en eldriven lastbil

Trots sin korta tid på marknaden kör elbilen fram i allt högre hastigheter. Fler biltillverkare lanserar helt eller delvis elektrificerade fordon och de kommer med löften om att deras fossildrivna fordon ska fasas ut. Det har dessutom öppnats nya batterifabriker som har inriktat sig på alltifrån utveckling till tillverkning och återvinning av elbilsbatterier. 

En av de ledande elbilstillverkarna är Tesla. Det har bara gått drygt 15 år sedan de lanserade sin första bil, Tesla Roadster, men tillverkaren är redan ett hushållsnamn bland bilägare såväl som investerare. Intresset för att investera i en Tesla aktie har varit, och är, högt. 2020 var det världens högst värderade biltillverkare och de ger sig nu in på lastbilsmarknaden. 

2017 meddelade företaget att de ville lansera en lastbil men förseningar fick projektet att dra ut på tiden. Nu väntas produktionen att börja under 2022. Deras första lastbil, Tesla Semi, ska kunna köra drygt 80 mil på en laddning och bära lika mycket last som en fossildriven lastbil. Lastvikten har varit ett problem för flera eldrivna lastbilar. Eftersom batterierna väger mer bidrar det till en mindre last. Tesla ska enligt egen utsago ha löst det problemet med sin nya och lättare battericell, 4680.

Dyr men attraktiv investering

Tesla är inte först ut med att tillverka eldrivna lastbilar. Det finns redan el-lastbilar som är utvecklade av företag som Scania och Volvo Lastvagnar. Under 2020 fanns det 29 registrerade eldrivna lastbilar i Sverige och antalet är större ute i Europa. Enligt Scania har utvecklingen gått överraskande fort och omställningen till eldriven tung trafik kan gå fortare än man först trodde.

Intresset för miljövänliga transporter är stort och det finns en vilja att välja eldrivna lastbilar, eller lastbilar som drivs av fossilfritt drivmedel. Problemet är att priserna fortfarande är höga. Det kan vara upp till fem gånger dyrare att köpa en lastbil som drivs av el. Ett annat problem är bristen på laddplatser. Det finns för få laddplatser där man kan ladda tunga fordon. Laddningen är dessutom långsam, vilket bidrar till längre leveranstider och indirekt högre kostnader.

Gasdrivna fordon är därför ett billigare alternativ för flera åkerier. En lastbilstillverkare som har valt att kombinera el och vätgas är Nikola. Tanken är att batteridrivna lastbilar ska användas vid kortare sträckor och vätgasdrivna lastbilar vid längre. Det amerikanska företagets mål är att kunna leverera upp till 500 lastbilar om året till den europeiska och amerikanska marknaden. Produktionen har redan börjat i USA och den hoppas starta i gång i Tyskland under 2023.

Trots att lastbilen ligger efter bilen när det kommer till eldrift är hjulen i rullning. Flera tillverkare och åkerier är inställda på att genomgå en omställning under de kommande åren. Med bättre batterier, fler laddplatser och fler lastbilstillverkare kan den tunga trafiken snart börja att bli renare. 

Sänd till en kollega

0.016